Laos en Vietnam

November
December
Laos Vietnam

In de kerstvakantie hebben we Laos en Vietnam bezocht, twee prachtige en heel verschillende landen.

zomaar wat uitspraken:

Kyran: "waar is de hoofdschudder nu?", toen hij het sterrenbeeld boogschutter wilde zien in de lucht.

Mila: "ik ben de musical", toen ze de muzikant wilde zijn op het podium

Vientiane

Vientiane is de hoofdstad van Laos, een klein, rustig stadje. Slapend zelfs. We komen vroeg in de ochtend aan en hebben 2 dagen om de stad te verkennen. Meer dan genoeg tijd, blijkt. Ondanks dat het rustig is, is het een leuke stad, al is de term 'hoofdstad' nauwelijks van toepassing. We bezoeken diverse tempels, wandelen in het avondlicht langs de rivier en slenteren over de markt.

centrum van Vientiane

past bijna, Wat Si Saket

oudste wat Vientiane, Wat Si Saket, met meer dan 2000 buddha's

Ha Pha Kaew

aan de rivier

de 'boulevard' van Vientiane

lekker even kliederen

moderne familie, verhaaltjes voor het slapengaan

aanvoer van waar voor de Talat Sao, de ochtend markt

er is vanalles te koop

even spelen bij Patuxai, de triomfboog

moderne dans (5MB!)

Luang Prabang

Deze stad in Laos staat op de Werelderfgoedlijst van Unesco en met recht. Het is een ontzettend leuk stadje, vol oude straatjes, prachtige huizen en ongelooflijk veel tempels. We verblijven in een prachtig hotelletje aan de rand van het dorp, met zwembad. Het blijkt echter niet zo warm als we dachten: tijdens het ontbijt (buiten) is het maar 15 graden. Gelukkig warmt het op zodat het zwembad wel gebruikt kan worden om bij te spelen.

We lopen heel wat af, maar het is ook heerlijk fietsen in de stad. Het hotel regelt een kinderzitje voor Kyran, Mila zit op een kussentje achterop en Ivar hangt heerlijk voorop. We zijn een groot bekijks. Helaas blijkt dat de kwaliteit in Laos wat te wensen overlaat: een lekke band (maar de plaatselijke brommermaker snapt het probleem en laat snel een binnenband aanrukken) en een losse trapper. Het laatste stuk moet Guido zonder trapper fietsen/steppen.

Ook gaan we nog een dag met de boot naar de grotten van Pak Ou, 2 uur varen op de Mekong rivier. In de grotten staan duizenden buddha beelden, groot en klein, geschonken toen ze niet meer pasten in de tempels. De grotten zelf vallen wat tegen, maar de boottocht is mooi, net als de diverse dorpjes onderweg.

voetgangersbrug naar de stad, elk jaar opnieuw gemaakt

uitzicht op Nam Khan, een zijrivier van de Mekong

Luang Prabang

Wat Xieng Thong, een van 's lands belangrijkste religieuze gebouwen.

muurschildering van Wat Xieng Thong

ook monniken gaan met de tijd mee

even vragen waarom ze daar zitten

Wat Sene

apotheek voor nieuwe hoestdrank

Ivar is meteen stil

Wat That Luang, de koninklijke stupa met de as van koning Sissavang Vong

heerlijk fietsen in de stad

Hanoi

Vanuit Luang Prabang vliegen we naar Hanoi, een grote, drukke, levendige stad. We merken het al meteen aan de lange tijd die we onderweg zijn vanuit het vliegveld en de grote hoeveelheid brommertjes die achter, voor en opzij van de auto voorbij zoeven. We zijn blij dat we hier niet zelf rijden! We verblijven midden in de oude stad en kunnen zo de drukte inlopen. De dagen vliegen voorbij met tempelbezoek, gewoon struinen door de straatjes, wandelen langs een meertje en een bezoek aan het waterpoppentheater. De kinderen kijken ademloos toe. Restaurantjes in overvloed in de stad, met heerlijk eten. De Vietnamezen zelf zien we vooral buiten samenzitten op piepkleine stoeltjes en toch wel koukleumend rondom een vuurtje.

Verder brengen Tamara, Mila en Kyran een bezoek aan het mausoleum van Ho Chi Minh. Guido en Ivar blijven helaas buiten. Ivar mag niet mee want 'hij kan niet lopend langs het lichaam'.

'live' entertainment in het restaurant

in de tempel van Literatuur

in het theater

wie maakt me los?

ambassadeur's pagode

rondom de pagode, ook mooi

ok, achter die brommer steken we over

Halong Bay

Vanuit Hanoi rijden we (worden we gereden) naar Halong Bay aan de kust, een prachtige baai met ongelooflijk veel rotspartijen erin. Bij mooi weer is het geweldig zwemmen hier, maar bij kou en wind, zoals bij ons, gaat dat helaas niet (en tot overmaat van ramp heeft Tamara haar enige vest in het hotel laten liggen). Het uitzicht is er echter niet minder om.

In de middag gaan we aan boord. We vertrekken met een heleboel andere boten richting een strandje en grot. We zijn duidelijk niet de enige die hier naar toe willen! In de grot zijn prachtige stalagmieten en stalagtieten te zien. Buiten op het strand liggen hierna kayaks klaar voor degenen die willen. Tamara ziet het niet zitten met Ivar, maar Mila wil wel. Dus Guido gaat een rondje met Mila. Hierna wil Kyran ook en ook hij geniet van het water.

In de avond wordt het kerstdiner geserveerd. Uiteraard met veel vis, helaas voor Tamara met alle pootjes en koppen er nog aan. Brrr. En helaas voor de kinderen kwam de gewone rijst pas aan het einde van de maaltijd.

De volgende ochtend stoppen we bij een drijvend dorp. Door een dorpsbewoner worden we rondgevaren en zien we de school, de vissenboerderij en veel huizen.

Na de lunch rijden we weer terug naar Hanoi om vandaaruit het vliegtuig naar Hue te nemen.

boterhammetje voor vertrek

prachtig!

moeder met kroost

kapitein, waar gaan we naar toe?

onze boot

Mila kan het al

Kyran laat zich varen

drijvend dorp

supermarkt

Hue

Hue was vroeger de keizerlijke stad, met een verboden Paarse stad binnen in. Deze stad was niet toegankelijk voor mannen, behalve voor de keizer. Zijn vrouw, zijn concubines en vrouwelijke diensters mochten wel naar  binnen. De verboden stad is gebouwd tussen 1802 en 1833 maar is helaas erg verwoest tijdens de Indochina oorlogen. En inderdaad, het zijn vooral ruines maar nog steeds prachtig om doorheen te lopen. Helaas werkt het weer niet mee en zijn we aan he einde van de ochtend helemaal doorweekt.

Voordat we de volgende dag weer verder rijden, bezoeken we nog enkele koninklijke graftombes uit diezelfde periode, allebei even groots.

toegangspoort

daar ligt ie dan

optreden (6MB!)

Hoi An

Hoi An is een prachtig, klein stadje aan de kust. Heel toeristisch, dat wel, maar ook met leuke, kleine straatjes. Veel souvenirs om te kopen, prachtige zijden kleding om te laten maken. We struinen rond in het stadje, een dag in de zon, de andere dagen in de regen en bewolking. En we spelen aan het strand bij het hotel. Een prima afsluiting van de vakantie.

De laatste avond, oudjaarsavond, verloopt rustig. De 'bonte avond' van het hotel begint pas om 8 uur, dus rond 9 uur zijn onze kinderen wel klaar. We nemen nog een bord lekkere toetjes mee naar de kamer en vieren het begin van het nieuwe jaar lekker rustig.

mooie lampen te koop

de boulevard

lekker water!

oh, boink

dragon dance voor het nieuwe jaar

jordan 3 foamposites red october bulls over broadway 10s marvin the martian 7s Seahawks Jerseys metallic silver 5s New England Patriots Jersey cheap louis vuitton outlet michael kors michael kors bags marvin the martian 7s Russell Wilson Jersey nike kd vii aunt pearl jordan 7 for the love of the game lebron 12 court vision oreo 4s Tom Brady Jersey jordan 4 teal jordan 3 laster 4s lebron 12 all star metallic silver 5s lady liberty 10s jordan 7 ftlog Tom Brady Jersey oreo 4s jordan 4 laster foamposites metallic gold marvin the martian 7s oreo 4s chicago 10s jordan 7 marvin the martian louis vuitton outlet jordan 4 laster Tom Brady Jersey jordan 7 marvin the martian chicago 10s New England Patriots Jersey jordan 7 ftlog teal 4s jordan 4 laster jordan 5 metallic silver for the love of the game 7s jordan 7 ftlog metallic silver 5s lebron 12 court vision New England Patriots nike kd 7 wings for the love of the game 7s louis vuitton outlet jordan 10 chicago Seahawks Jerseys New England Patriots jersey sale Tom Brady Jersey youth lebron 12 all star jordan 4 oreo foamposites aqua jordan retro 3 lebron 12 all star jordan 4 teal jordan 4 oreo jordan 10 lady liberty jordan 4 laster lebron 12 all star jordan 7 for the love of the game jordan 4 laster jordan 7 marvin the martian foamposites metallic gold lebron 12 all star jordan 4 teal jordan 10 lady liberty ftlog 7s jordan 7 marvin the martian foamposites red october foamposites dark obsidian Russell Wilson Jersey nike kd 7 aunt pearl jordan 5 metallic silver jordan 10 chicago jordan 10 lady liberty